תיאור מקרה 25.06.2017

אובדן ראייה ברכבת המהירה

תיאור מקרה: מצב חירום של אובדן ראייה לאחר ויטרקטומיה עם גז

מדובר במטופל בן 60 שהופנה על ידי בשל היפרדות רשתית ועבר ויטרקטומיה עם גז c3f8 וגם ניתוח קטרקט לפני שבועיים. אני מכירה את משפחתו של המטופל ולכן הייתי מעורבת באופן אישי וצמוד בטיפול. ראיתי אותו כעשרה ימים לאחר הניתוח, העין שלו היתה מלאה בגז מעל 80% והרשתית צמודה.

המטופל עובד בספרד והסביר לי שאם לא יחזור לעבודה מיד, הוא עלול לאבד את מקומו. אכן אישרתי לו להפליג לספרד באוניה, כמובן שהנחיתי אותו לא לטוס. הוא אכן שט לספרד, הגיע בשלום והתחיל לעבוד באמבריה בדרום ספרד.

תלונה עיקרית: אחרי כשבועיים צלצל אלי המטופל וסיפר שהוא נמצא ברכבת המהירה למדריד והפסיק באופן פתאומי לראות אפילו אור. התברר לי שמדריד גבוהה בכ-800 מטרים מאמבריה, שם עבד, ושהרכבת נוסעת במהירות גבוהה ביותר. מכך הבנתי שלמרות שאנחנו מגבילים את גובה העלייה עד ל-1,000 מטרים, במקרה זה, עקב המהירות הגבוהה מאוד בעלייה, הגז התפשט ונוצרה אצל המטופל חסימה של עורק הרשתית המרכזי.

בירור ומהלך: המטופל צלצל אלי לאחר שהיה בלי תחושת אור לאורך 20 דקות. שאלתי אותו אם הוא יכול לרדת מהרכבת והתשובה היתה שלילית.

הנחיתי אותו להוריד את ראשו למטה, ללחוץ על העין בשתי אצבעות לחיצה ארוכה ולשחרר במהירות. הוא עשה זאת ומיד הבחין שחלק משדה הראייה חוזר. הוא ביקש את אישורי לחזור על הפעולה. אישרתי לו לחזור על הפעולה כל דקה או שתיים, והוא אכן עשה זאת ואחרי כעשר לחיצות טען שהראייה חזרה.

לאחר כ-40 דקות הגיע למדריד, ובתיווכה של מרתה פיגוארה, מנהלת מחלקת עיניים בבית החולים האוניברסיטאי במדריד, הוא נבדק, הלחץ התוך עיני היה 20, היה מילוי גז של כ-50% והרשתית היתה צמודה.

דיון: מתברר שהמקרה ידוע. Shiramizu תיאר נער בן 17 שנסע ברכבת Bullet ביפן לאחר ויטרקטומיה עם הזרקת גז וחווה אובדן ראייה זמני בזמן עלייה מהירה של הרכבת. מכתב תגובה של Lincoff לאותו מאמר ציין כי אם גובה הגז נמצא 4 disc diameter מעל לדסקה בהסתכלות באופטלמוסקופ אינדיירקט כשהמטופל יושב – אזי המטופל יכול לטוס בבטחה במטוס מבחינת התפשטות הגז ועליית הלחץ התוך-עיני (שקול לכ-10% שארית גז).

מסקנות: ראשית, גם בעלייה מהירה מאד, לאו דווקא בטיסה, הגז עלול להתפשט. שנית, ניתן אולי להוריד את הלחץ על ידי לחיצה חזקה ושחרור מהיר.

ספרות:

Transient amaurosis associated with intraocular gas during ascending high-speed train travel. Shiramizu KM, Okada AA, Hirakata A.

Retina. 2001;21(5):528-9.

Transient amaurosis associated with intraocular gas during ascending high-speed train travel. Lincoff H. Retina. 2002 Apr;22(2):240-1.

נושאים קשורים:  אובדן ראייה,  ויטרקטומיה עם גז,  לחץ תוך עיני,  היפרדות רשתית,  רפואת עיניים,  מחקרים,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
27.06.2017, 23:08

כתבה מעניינת וחשובה
יש לציין את קור-הרוח והיעילות של פרופ׳ ענת לבנשטיין,
הן בהדרכת המטופל און-ליין במדינה אחרת והן בתיאום עם מרפאת עיניים בספרד.
יישר-כח!

29.06.2017, 19:37

יש לברך את פרופ. לבנשטיין על הטיפול המוצלח בשלט-רחוק. יש מקום לחדד את ההנחיות לרופאים ולמטופלים אחרי טיפולי הזרקת גז לגבי טיסות, נסיעות מהירות וטיפוס הרים.

11.07.2017, 21:10

אחריות ומקצועיות .כל הכבוד

19.10.2022, 09:01

WOW!