מחקרים 14.01.2016

הכלב ההפוך וגלאוקומה? מדידת לחץ תוך עיני בחולי גלאוקומה ובבריאים בעת תנוחות יוגה בהן הראש נמוך מהגוף

תנוחות יוגה בהן הראש נמוך מהגוף מגבירות באופן חד את הלחץ התוך עיני הן בחולי גלאוקומה והן באנשים בריאים, התופעה מובהקת אך השלכותיה הקליניות לא ברורות

גלאוקומה (ברקית) היא הסיבה המובילה לעיוורון במדינות המערב, המחלה פוגעת בכשלושה מיליון בני אדם מעל גיל 40 בארה"ב והמספר צפוי לעלות ליותר מארבעה מיליון ב 15 השנים הקרובות. נוסף על שלל גורמי הסיכון לגלאוקומה חוקרים מהמרכז הרפואי הר סיני בניו יורק העלו השערה כי תרגילי יוגה, בייחוד תנוחות בהן הראש נמוך מהגוף, עלולים להגביר את הלחץ התוך עיני. החוקרים גייסו נבדקים בריאים וחולי גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית על מנת לבחון את ההשערה מחקרית. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת PLOS.

למחקר תצפיתי פרוספקטיבי שנערך במרכז הרפואי הר סיני בניו יורק גויסו 10 משתתפים עם גלאוקומה ראשונית עם זווית פתוחה ו 10 נבדקים בריאים. הנחקרים ביצעו תרגילי יוגה בהם הראש מוטה מטה ונמוך מהגוף: אדו מוקה שבנסנה (הכלב ההפוך, כלב המביט מטה), אוטנסנה, הלסנה (המחרשה) וויפאריטה קאראני - Adho Mukha Svanasana, Uttanasana, Halasana and Viparita Karani - איורי התנוחות ניתן לראות בקישור הבא:

http://journals.plos.org/plosone/articleid=10.1371/journal.pone.0144505

כל תרגיל בוצע במשך 2 דקות. הלחץ התוך עיני של הנחקרים נבדק באמצעות פנאומוטונומטריה לפני, במהלך ואחרי תרגילי היוגה. כל תנוחות היוגה שנבדקו נקשרו לעליה מובהקת בלחץ התוך עיני (P<0.01) תוך כדקה לאימוץ התנוחה. הלחץ התוך עיני הגבוה ביותר נמדד בתנוחת אדו מוקה שבנסנה (עליה מ 17 מ"מ כספית ל 28 מ"מ כספית בחולי גלאוקומה ועליה דומה בנבדקים בריאים), העליה הבאה בעוצמתה נמדדה בתנוחת אוטנסנה (עליה מ17 ל 27 ממ כספית ומ 18 ל 26, בהתאמה). נרשמה עליה בלחץ התוך עיני גם בתנוחות האחרות אך הפער היה מתון יותר. הלחץ התוך עיני שב לתקינותו לאחר סיום התרגילים וחזרה לתנוחת ישיבה רגילה. ההבדל בעליה בלחץ התוך עיני לא היה מובהק בהשוואה בין חולי גלאוקומה ונבדקים בריאים (P=0.183), אם כי המדידות בקרב חולי גלאוקומה הראו לחצים גבוהים בכ 2 מ"מ כספית בממוצע מערכי הלחץ התוך עיני של נבדקים בריאים.

לסיכום, המחקר מצא כי תנוחות יוגה בהן הראש נמוך מהגוף קשורות לעליה חדה ומשמעותית בלחץ התוך עיני, תופעה הפיכה החולפת תוך מספר דקות לאחר סיום התרגיל. התוצאות צפויות למדי אך עוצמת העלייה מרשימה. השאלה שנותרה בינתיים ללא מענה היא האם להגברת הלחץ החולפת השפעה על מהלך הגלאוקומה או הסיכון התפתחותה, לכך נדרשים מחקרים אפדימיולוגיים רחבים יותר.

מקור:

Intraocular pressure rise in subjects with and without glaucoma during four common yoga positions, Robert Ritch et al., PLOS One, doi: 10.1371/journal.pone.0144505, published 23 December 2015.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  גלאוקומה,  יוגה,  לחץ תוך עיני
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו