טרשת נפוצה 23.02.2020

שינויים פונקציונליים ומבניים במסלול הראייה בטרשת נפוצה והבדיקה היעילה ביותר

החוקרים מצאו כי בדיקת OCT מהווה את הטכניקה המתאימה ביותר לזיהוי נזקים תת קליניים במסלול הראייה של חולי טרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה הטרוגנית עם מהלך לא צפוי. ידוע כי מסלול הראייה מהווה אתר מטרה של המחלה ואף יכול לשקף מנגנונים המובילים בסופו של דבר לנכות.

כיום, ניתן להדגים שינוים מבניים ופונקציונליים במסלול הראייה באמצעות טכניקות לא פולשניות, כגון OCTי(optical coherence tomography),יVEPי(visual evoked potentials) או TOS B-modeי(transorbital sonography).

מטרת החוקרים היתה להעריך את השינויים במסלול הראייה בעיניהם של חולי טרשת נפוצה עם וללא היסטוריה של דלקת בעצב הראייה, במשך תקופה בת שלוש שנים. בנוסף, ביקשו החוקרים לבחון את מערכת היחסים בין השינויים הללו לבין הנכות המתפתחת בקרב החולים.

החוקרים גייסו לטובת מחקרם 112 עיניים של 56 מטופלים עם טרשת נפוצה התקפית – 29 עם היסטוריה של דלקת בעצב הראייה ו-83 ללא היסטוריה כזו. החוקרים מדדו מספר פרמטרים על ידי טכניקות ה-OCT,יVEP ו-TOS. לאחר מכן השוו את המדידות ההתחלתיות למדידות של 29 נבדקי בקרה בריאים. לאחר 36 חודשים, החוקרים חזרו על המדידות בכל העיניים המשתתפות במחקר.

החוקרים מצאו כי בתחילת המחקר, כל הבדיקות הדגימו שוני משמעותיים במבנה עצב הראייה ובתפקודו, בין שתי קבוצות הנבדקים ועבור כל הפרמטרים שנבדקו.

הבדיקות הציגו פגיעה ניכרת יותר במסלול הראייה בקרב הנבדקים עם דלקת בעצב הראייה בעברם. בנוסף, טכנולוגיית ה-OCT הראתה הבדל משמעותי בין נבדקים בריאים למטופלים ללא היסטוריה של דלקת בעצב הראייה.

החוקרים מצאו כי לאחר 36 חודשים, קבוצת הנבדקים ללא עבר של דלקת בעצב היתה בעלת שינויים משמעותיים בבדיקות ה-OCT,יVEP ו-TOS, עובדה המצביעה על פגיעה נוספת במסלול הראייה. זאת ועוד, המדידות ב-OCT היו בקורלציה עם הציונים במדד הנכות המורחב בתחילת המחקר בקרב הקבוצה שלא היתה לה היסטוריה של דלקת בעצב.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בדיקת ה-OCT מהווה את הטכניקה המתאימה ביותר לזיהוי נזקים תת קליניים במסלול הראייה. מה גם שהביצועים שלה הם מרשימים יותר בהשוואה ל-VEP ו-TOS בהקשר הנ"ל. נראה כי הבדיקה הצליחה להבחין בין חולי טרשת נפוצה לנבדקים בריאים והראתה את הפגיעה הפרוגרסיבית בעובי עצב הראייה לאורך זמן, בקרב חולים אלה.

מקור:

Carcelen-Gadea, M. et al. 9; 12 (16 November 2019). Brain and Behavior. https://doi.org/10.1002/brb3.1467

נושאים קשורים:  מחקרים,  מסלול הראיה,  טרשת נפוצה,  דלקת בעצב הראייה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו